Mechanika samochodowa

Układ hamulcowy

uham

Układ hamulcowy pojazdu – to wszystkie elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu, a także utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości.

Zakres usług:

  • wymiana klocków hamulcowych
  • wymiana tarcz hamulcowych
  • wymiana przewodów sztywnych
  • wymiana płynu hamulcowego
  • toczenie tarcz hamulcowych na samochodzie

 

Układ kierowniczy i zawieszenie

ukier

Układ kierowniczy – jest to zespół mechanizmów umożliwiających kierowanie pojazdem, czyli utrzymywanie stałego kierunku jazdy lub jego zmianę zgodnie z wolą kierowcy.

Zawieszenie pojazdu – to zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu.

Zakres usług:

  • wymiana sworzni
  • wymiana końcówek drążków
  • geometria kół
  • komputerowa kontrola amortyzatorów
  • wymiana amortyzatorów

 

Układ napędowy

unap

Układ napędowy (układ przeniesienia napędu) – to układ podzespołów, służący do napędzania pojazdu poprzez przenoszenie energii mechanicznej z silnika do kół jezdnych pojazdu.

Zakres usług:

  • silnik
    • remonty silnika
    • wymiana rozrządu
    • uszczelnianie
  • skrzynia biegów
    • naprawa sprzęgła
    • wymiana oleju w skrzyni biegów
    • wymiana sprzęgła
    • wymiana koła dwumasowego
    • wymiana osłon przegubów napędowych

 

Układ chłodzenia

uchl

Zadaniem układu chłodzenia jest zapobieżenie wzrostu temperatury silnika ponad maksymalną (do 150 °C) oraz utrzymanie jej w optymalnym zakresie 90 °C do 100 °C. Prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia jest niezbędne dla osiągnięcia przez silnik odpowiednich warunków pracy.

Zakres usług:

  • wymiana chłodnic
  • wymiana nagrzewnic
  • wymiana termostatów
  • wymiana płynu chłodzącego

 

W razie braku chłodzenia następuje szybki wzrost temperatury zasadniczych elementów silnika, co skutkuje pogorszeniem smarowania (utrata własności smarnych oleju i jego spalanie), występowaniem przedwczesnych zapłonów (samozapłonów) mieszanki, wreszcie nadmiernym rozszerzeniem termicznym tłoka w cylindrze, co zwykle kończy się jego zatarciem. Zbyt niska temperatura pracy również nie jest wskazana – m. in. pogarszają się wówczas warunki odparowania paliwa, co zakłóca proces spalania i może powodować podwyższoną emisję szkodliwych substancji. Praca w niskiej temperaturze może także prowadzić do tzw. spłukiwania oleju z gładzi cylindrowych, co jest bardzo szkodliwe dla warunków smarowania.

Układ paliwowy

upali

Głównym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem, w sposób gwarantujący prawidłowy przebieg spalania oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.

Zakres usług:

  • wymiana filtra paliwa
  • wymiana pomp paliwa
  • wymiana wtryskiwaczy
  • czyszczenie zbiorników paliwowych
  • wymiana zbiorników paliwowych
  • czyszczenie przewodów paliwowych
  • wymiana przewodów paliwowych

 

Układ wydechowy

uwyd

Układ wydechowy silnika spalinowego (układ wylotowy) – to zespół elementów silnika spalinowego, którego zadaniem jest odprowadzenie spalin z silnika spalinowego oraz zmniejszenie hałasu emitowanego przez silnik.

Zakres usług:

  • wymiana katalizatorów
  • naprawa (spawanie) elementów układu wydechowego
  • wymiana tłumików
  • wymiana rur wydechowych

 

Układ wydechowy silnika spalinowego (układ wylotowy) – to zespół elementów silnika spalinowego, którego zadaniem jest odprowadzenie spalin z silnika spalinowego oraz zmniejszenie hałasu emitowanego przez silnik.

Spaliny wytłaczane z cylindra trafiają do kolektora wydechowego, następnie są kierowane do pierwszego odcinka rury wydechowej, a następnie do tłumika lub kilku szeregowo usytuowanych tłumików i następnie do wylotowej części rury wydechowej. W silnikach spalających benzynę bezołowiową (dziś praktycznie wszystkie benzynowe silniki samochodowe) pełni dodatkową funkcję oczyszczania spalin, które po opuszczeniu kolektora wydechowego kierowane są do katalizatora gdzie są dopalane.